10 Maret 2009

Gurindam 12 - Raja Ali Haji

Gurindam 12 adalah karya Raja Ali Haji ibni Raja Ahmad Al-Hajj ibni Raja Haji Fisabilillah ibnu Opu Daeng Celak alias Engku Haji Ali ibni Engku Haji Ahmad Riau.

Fasal 1 - Gurindam 12

barang siapa tiada memegang agama
sekali-kali tiada boleh dibilangkan nama

barang siapa mengenal yang empat
maka yaitulah orang yang makrifat

barang siapa mengenal Allah
suruh dan tegahnya tiada ia menyalah

barang siapa mengenal diri
maka telah mengenal akan tuhan yang bahri

barang siapa mengenal dunia
tahulah ia barang yang terperdaya

barang siapa mengenal akhirat
tahulah ia dunia mudharat

Fasal 2 - Gurindam 12

barang siapa mengenal yang tersebut
tahulah ia makna takut

barang siapa meninggalkan sembahyang
seperti rumah tiada bertiang

barang siapa meninggalkan puasa
tidaklah mendapat dua termasa

barang siapa meninggalkan zakat
tiada hartanya beroleh berkat

barang siapa meninggalkan haji
tiadalah ia menyempurnakan janji

Fasal 3 - Gurindam 12

apabila terpelihara mata
sedikitlah cita-cita

apabila terpelihara kuping
khabar yang jahat tiadalah damping

apabila terpelihara lidah
niscaya dapat daripadanya faedah

bersungguh-sungguh engkau memeliharakan tangan
daripada segala berat dan ringan

apabila perut terlalu penuh
keluarlah fi‘il yang tiada senonoh

anggota tengah hendaklah ingat
di situlah banyak orang yang hilang semangat

hendaklah peliharakan kaki
daripada berjalan yang membawa rugi

Fasal 4 - Gurindam 12

hati itu kerajaan di dalam tubuh
jikalau zalim segala anggota pun rubuh

apabila dengki sudah bertanah
datang daripadanya beberapa anak panah

mengumpat dan memuji hendaklah pikir
di situlah banyak orang yang tergelincir

pekerjaan marah jangan dibela
nanti hilang akal di kepala

jika sedikit pun berbuat bohong
boleh diumpamakan mulutnya itu pekung

tanda orang yang amat celaka
aib dirinya tiada ia sangka

bakhil jangan diberi singgah
itulah perompak yang amat gagah

barang siapa yang sudah besar
janganlah kelakuannya membuat kasar

barang siapa perkataan kotor
mulutnya itu umpama ketor

di manatah tahu salah diri
jika tiada orang lain yang berperi

pekerjaan takbur jangan direpih
sebelum mati didapat juga sepih

Fasal 5 - Gurindam 12

jika hendak mengenal orang berbangsa
lihat kepada budi dan bahasa

jika hendak mengenal orang yang berbahagia
sangat memeliharakan yang sia-sia

jika hendak mengenal orang mulia
lihatlah kepada kelakuan dia

jika hendak mengenal orang yang berilmu
bertanya dan belajar tiadalah jemu

jika hendak mengenal orang yang berakal
di dalam dunia mengambil bekal

jika hendak mengenal orang yang baik perangai
lihat pada ketika bercampur dengan orang ramai

Fasal 6 - Gurindam 12

cahari olehmu akan sahabat
yang boleh dijadikan obat

cahari olehmu akan guru
yang boleh tahukan tiap seteru

cahari olehmu akan isteri
yang boleh menyerahkan diri

cahari olehmu akan kawan
pilih segala orang yang setiawan

cahari olehmu akan abdi
yang ada baik sedikit budi

Fasal 7 - Gurindam 12

apabila banyak berkata-kata
di situlah jalan masuk dusta

apabila banyak berlebih-lebihan suka
itulah tanda hampirkan duka

apabila kita kurang siasat
itulah tanda pekerjaan hendak sesat

apabila anak tidak dilatih
jika besar bapanya letih

apabila banyak mencacat orang
itulah tanda dirinya kurang

apabila orang yang banyak tidur
sia-sia sahajalah umur

apabila mendengar akan khabar
menerimanya itu hendaklah sabar

apabila mendengar akan aduan
membicarakannya itu hendaklah cemburuan

apabila perkataan yang lemah lembut
lekaslah segala orang mengikut

apabila perkataan yang amat kasar
lekaslah orang sekalian gusar

apabila pekerjaan yang amat benar
tiada boleh orang berbuat honar

Fasal 8 - Gurindam 12

barang siapa khianat akan dirinya
apalagi kepada lainnya

kepada dirinya ia aniaya
orang itu jangan engkau percaya

lidah suka membenarkan dirinya
daripada yang lain dapat kesalahannya

daripada memuji diri hendaklah sabar
biar daripada orang datangnya khabar

orang yang suka menampakkan jasa
setengah daripada syirik mengaku kuasa

kejahatan diri sembunyikan
kebajikan diri diamkan

keaiban orang jangan dibuka
keaiban diri hendaklah sangka

Fasal 9 - Gurindam 12

tahu pekerjaan tak baik tapi dikerjakan
bukannya manusia ia itulah syaitan

kejahatan seorang perempuan tua
itulah iblis punya penggawa

kepada segala hamba-hamba raja
di situlah syaitan tempatnya manja

kebanyakan orang yang muda-muda
di situlah syaitan tempat bergoda

perkumpulan laki-laki dengan perempuan
di situlah syaitan punya jamuan

adapun orang tua yang hemat
syaitan tak suka membuat sahabat

jika orang muda kuat berguru
dengan syaitan jadi berseteru

Fasal 10 - Gurindam 12

dengan bapa jangan durhaka
supaya Allah tidak murka

dengan ibu hendaklah hormat
supaya badan dapat selamat

dengan anak janganlah lalai
supaya boleh naik ke tengah balai

dengan isteri dan gundik janganlah alpa
supaya kemaluan jangan menerpa

dengan kawan hendaklah adil
supaya tangannya jadi kapil

Fasal 11 - Gurindam 12

hendaklah berjasa
kepada yang sebangsa

hendaklah jadi kepala
buang perangai yang cela

hendak memegang amanat
buanglah khianat

hendak marah
dahulukan hujjah

hendak dimalui
jangan memalui

hendak ramai
murahkan perangai

Fasal 12 - Gurindam 12

raja mufakat dengan menteri
seperti kebun berpagar duri

betul hati kepada raja
tanda jadi sebarang kerja

hukum adil atas rakyat
tanda raja beroleh inayat

kasihkan orang yang berilmu
tanda rahmat atas dirimu

hormat akan orang yang pandai
tanda mengenal kasa dan cindai

ingatkan dirinya mati
itulah asal berbuat bakti

akhirat itu terlalu nyata
kepada hati yang tidak buta

Catatan :
Aku belum pernah ketemu dengan Raja Ali Haji, tentu saja karena beda waktu yang menyebabkan. Aku sangat menghormati salah satu karyanya Gurindam 12 yang terdiri dari 12 fasal yang sangat bermakna dalam kehidupan ini.
Lahir Tahun 1808 M di Pulau Penyengat pusat Kesultanan Riau-Lingga (sekarang wilayah Propinsi Kepulauan Riau).
Ada perdebatan tentang meninggalnya Raja Ali Haji yaitu 1872, tetapi beliau pada tanggal 31 Desember 1872 masih berkirim surat kepada Hermann von de Wall. Sehingga banyak ahli menyatakan Raja Ali Haji meninggal tahun 1873.


14 komentar:

  1. rindu banget sama sastra yang seperti ini,

    bener-bener sejuk kalau membaca yang seperti ini

    BalasHapus
  2. Duhai nak ku ndak berkomen
    Tapi tak tahu apalah awak macam kan tulis
    Hanya sekejap awak membaca
    Yang jelas mantappppppppppp!!!!!
    Berkarya seni....sekalian berdakwah...keren keren!!! dunia, hobi dapet akhirat dapet...mantepp!!!

    BalasHapus
  3. Gurindam 12 punya arti yang mendalam,bangge saye sebagai orang melayu punye pahlawan seperti Raje Ali Haji tu..

    BalasHapus
  4. klo di bali juga ada yang beginian, namanya Pupuh, seperti pantun dengan beberapa syarat akhiran dan baris. dan huahuahuahua....... kok eke ga bisa yak :P *orang ga tahu diri nih

    BalasHapus
  5. karya yg bagus ..

    penuh arti dan makna ..

    BalasHapus
  6. inget ladi SD nih, pelajaran b. indo

    BalasHapus
  7. iya inget waktu sekolah, pasti ada pelajaran ttg gurindam dsb itu
    klo skrg udh gak tau lagi hehe....

    BalasHapus
  8. hiks...bingung mo koment..

    mantappp

    BalasHapus
  9. Itu apa pelajaran Bahasa dan sastra Indonesia ya? Kalo gak salah pas SD ato SMP gitu ya? Walah, lupa... Tapi 'berkelas'

    BalasHapus
  10. kayak baca pasal2 dalam KUHP deh.
    Barangsiapa dikunjungi Attayaya harap balas berkunjung ya...awas kalo enggak . he he he..gak sambung banget deh, gue..

    BalasHapus
  11. Kata "Raja" pada namanya, tidak menunjukkan dirinya raja, melainkan keluarga bangsawan menurut adat bugis-melayu. namanya menjadi penting dalam kebudayaan melayu sebagai punjangga yang termasyhur ke pelosok nusantara. Salah satu mahakaryanya, gurindam duabelas. Hebat ya?

    BalasHapus
  12. tolong dong diartikan apa sih maksutnya dari gurindam12 dari pasal 1 sampai pasal 12.
    bales ke email saya
    kikisumatra@ymail.com

    BalasHapus

Copyright © 2013 attayaya: Gurindam 12 - Raja Ali Haji | Blogger Template for Bertuah | Design by Ais Bertuah