07 Oktober 2008

Astaga… Cube Korang Pikir

Astaga… Cube Korang Pikir
02 Oktober 2008 (Hari Raye kedue)

Astaga… gile betol. Macam nak mbunoh aku aje.
Huh…. Baru nak nulis, dah mati lampu pulak.
Apa pasalnye PLN matikan lampu? Kan PLN dah janji dah, tak nak matikan lampu lagi.
Ape PLN dah jadi penyanyi macam Hetty Koes Endang pulak? Nyanyi dengan judul “Janji-janji tinggal janji, bulan madu hanya mimpi”
Atau PLN dah ngikut Broery Pesolima pulak nyanyi “memang lidah tak bertulang, tak terbatas kata-kata”.

Ah PLN memang sebenar payah.
Untung PLN cuma 20 menit mati.
(kebiasaan orang Melayu yang selalu menyebut “untung”, padahal PLN ga pernah beruntung, selalu merugi. Eh….ape hubungannye?).
Haaaa… aku tadi nak nulis ape pun jadi lupe.
O iye….. aku ni menggerutu sebab ape, kalo korang (engkau orang = kamu) nak tau, cube korang pikirlah.
Ape ngentam dan ape pulak pasalnye pulak ni?

Pertame, lepas shalat maghrib, aku nak pegi makan. Kerne dah due hari tak jumpe nasi, asek nak jumpe ketupat same lontong terus same serundeng, make aku nak pegi makan keluar aje. Make pegilah aku sorong motor Honda roda due milik Pemerintah Kota Pekanbaru yang diserahpakaikan ke aku, nak pegi cari makan. Aku hela Honda tu ke lebuh (jalan) raye di sekitaran jalan Harapan Raya (jalan Imam Munandar). Cite-cite nak cari makan Pecel Lele yang biasa aku makan waktu sekolah di Jogja dulu. Kerne air minum Aqua galon dirumah dah habis, make aku bawa sekalianlah botol Aqua tu. Rencanenye, selepas makan nak cari air minum Aqua galon.
Puseng punye puseng (keliling-keliling), alah makkkk…. tak nampak sebiji pun yang jual pecel lele. Aku pun jalan terus. Nah itu die ade yang jual pecel lele samping pom bensin. Aku parkirkan Honda ni, terus aku pun duduklah dengan senang ati.
“Makan apa dhek?”, kate si mba yang orang Jawa dengan logat Jawa-nya pulak.
“Lele siji mba”, kataku sok-sok berlogat Jawa.
“Nasi ne opo?”, tanya mba.
“Uduk wae mba”, sambungku sigap.
“Minuman ne?”, tanya mba lagi.
“Teh anget”, kataku.
Lalu si mba menggoreng lele dan adiknya membuat teh hangat pesananku. Setelah selesai, lele pun dihidangkan lengkap dengan sambal, timun, daun kemangi, nasi uduk, plus teh hangat. Sedap betol nampaknye. Aiii mak…. mang betollah sedapnye. Akupun makan dengan lahap. Sampai tak nampak telinge sendiri (tentu saja iya, ya iyalah tak nampak). Dah abis pun nasi dan lele, aku pun ngentam minum teh hangatnya. Mak jaaaaang…. nikmatnye rase dunia (tapi jangan nerake).
Dah abis makan dan minum, haa… tentulah kite musti bayar. Make aku pun tanye ke mba.
“Berapa mba?”, sok berbahasa Indonesia yang baik dan benar.
“x=-==-??.<>”, kata si mba ga jelas.
“Berapa?”, tanyaku lagi.
“%$$!**(^ ribu”, kata si mba, aku cuma terdengar kata ribu-nye saje.
Dengan sok yakin, make kukeluarkan duit dari kocek celane sebanyak delapan ribu dan kuberi ke mba.
“Kurang lima ribu dhek”, kata si mba.
“Ha…? Jadi semue tiga belas ribu mba?” tanyaku untuk meyakinkan diri.
“Ya”, kata si mba.
Dan kukeluarkan lagi duit lima ribu. Jadi totalnya tiga belas ribu.
Alah mak jaaang. Mahal betol……
Tiga belas ribu untuk satu lele goreng, satu piring nasi uduk, dan satu gelas teh hangat.
Astaga…. Baru delapan bulan tak makan pecel lele, hargenye naek jadi tige belas ribu. Delapan bulan lalu, hargenye masih sembilan ribu. Oh…dunia ekonomi per-pecel-lele-an.

Dengan berbesar hati, aku pun menyorong Honda ni dan menghelanye ke lebuh raye. Nak cari Aqua galon. Aku singgah ke Kedai Acin, cine dari Selatpanjang tu, tak ade Aqua. Singgah lagi ke Kedai Uda Ujang, orang Bukittinggi, tak ade Aqua juga.
Aku cube betanye ke Uda Ujang, “Ba a da, kok indak ado Aqua do da?” (bagaimane bang, kok tak ade Aqua?).
“Lai sarik kini mancari Aqua kini mah, kato agennyo, aqua lagi kosong”, kecek (kata) Uda Ujang. Uda Ujang bilang bahwa “lagi susah mencari Aqua sekarang, kata agennya, aqua lagi kosong”.

Aku pun hela Honda lagi. Ha…. puseng punye puseng, dah jauh juge aku bepusing-pusing (sebenarnya tidak berpusing-pusing, karena jalan Harapan Raya itu lurus saja). Dari pom bensin sampai nak dekat ke jalan Sudirman pulak ni. Tak ade Aqua. Ape ngentam? Abis dah kene borong Hari Raye kemaren ke? Ah.. masa iye? Orang be-Raye tu tentu nak minum Sankes, Oren, Panta, air Semprit atau air Pirit/Perit, air Kakak Kola, atau air besoda lainnye (ini nama minuman kaleng : Sunkist, Orange, Fanta, Sprite, Coca Cola).

Tak habis pikir. Aku pun nak masuk ke jalan Kapling satu. Dah nak pulang je rasenye. Eh… di simpang jalan kapling tu ade Kedai Cece, Cine Medan. Aku pun singgah kejap.
“Ce, ada Aqua”, tanyaku dengan logat Medan.
“Ada bang”, kata Cece. Alah… mak…. alhamdulillah ade juge yang jual Aqua.
“Ambil satu Ce, berapa?”, tanyaku.
“dua puluh”, kata si Cece.
“Bah, duapuluh ribu? Mahal kali Ce?”, kataku takjub.
“Iya bang, lagi susah carinya bang, agen lagi kosong, tanggal enam nanti mau naik lagi bang”, nyerocos si Cece.
“Due minggu lalu masih enam belas Ce”, kataku.
“iya neh si Cece, baru aja kemaren gue beli enam belas ribu”, timpal pengunjung kedai Cece yang orang Betawi.
Bah, bah, bah,…. Kukasi juga duit dua puluh ribu.
“Minta tisunya Ce”, kataku mintak tisu untuk pembersih botol galon alias Bottle Sanitizer. Alah maaaak… si Cece kasi ke aku tisu dengan merek lain pulak, merk Amia. Cece bilang bahwa tisu Aqua tak ade lagi.

Ai…mak…jaaaaang…..
Ape ape dah mahal betol. Pecel lele mahal, Aqua mahal, bensin mahal, mercon mahal, kembang api nak maen budak-budak pun mahal, lade (lada = cabe) mahal, ayam mahal, sampai-sampai THR pun mahal.

Atan yaya tak nak dapat THR dua puluh ribu lagi. Sekarang atan yaya nak THR empat puluh ribu seorang. Tapi THR tak boleh mengurangi jatah baju baru yang sekarang jadi mahal, kembang api yang sekarang jadi mahal. Sepupu atan yaya pun tak nak ketinggalan, mintak THR empat puluh ribu seorang semue. Cube korang pikir. Sepupunya yang kecik-kecik minta empatpuluh ribu juga, yang dah besar mintak lima puluh ribu seorang. Cube korang pikirlah.

Belum lagi THR buat kawan-kawan ngumpul, ade tentere kodim dan batre arhanudse, paskhas, polis, brimob. Haaa…. Itu dah tige angkatan, Angkatan Darat (kodim dan batre arhanudse = batalyon infantri artileri pertahanan udara dan sekitarnya), Angkatan Udara (paskhas), Angkatan Kepolisian (polis dan brimob, eh… ape ade angkatan kepolisian ke?). Ha….. kalaulah ade laut di Pekanbaru ni, jadi pulak pasukan katak laut nak mintak THR ke aku juge.
Tapi tak apelah. Namenye juge THR.
THR tu kalaulah korang nak tau maknenye yaitu “kasi Tunjangan dengan Hati Rela”. Ha…. jadi mesti relalah kasi-kasi duit, asal tak belebihan aje.
Untung aje (untung terus kalau jadi orang Melayu) aku tak lupe bayar zakat fitrah same zakat mal. Kalaulah tak bayar, haram hidup di dunie ini.

Ao… tak???
Ao… lah mestinye.

Eh… dah lame aku tak ngucap kate “ao”. Ao tu biasenye diucapkan orang Melayu Dabo Singkep Riau. Atok atan kan orang Dabo, walau tak murni orang Dabo kerne beliau tu orang keturunan Bugis. Tapi tak apelah. Dimane bumi dipijak, disitulah langit dijunjong, kate peribahase Melayu.

Ao… tak???
Ao… eh.

(catatan : umumnya huruf “e” dibaca “e” lemah seperti bacaan telur, sepatu, sendal, dll)


Copyright © 2013 attayaya: Astaga… Cube Korang Pikir | Blogger Template for Bertuah | Design by Ais Bertuah